Information om MAUT och ETS
Publicerad 3 november 2023
Betydande förändringar av den tyska vägtullen (MAUT) kommer att träda i kraft samt att sjöfart omfattas av EU:s ETS från 2024
Förändrad Maut
Från och med 1 december 2023 har tyska staten meddelat att betydande förändringar av den tyska vägtullen (MAUT) kommer att träda i kraft. Som en del av vägtullsystement införs en CO2 utsläppsklass som innebär att avgiftssatsen per kilometer också kommer att variera beroende på hur mycket koldioxid (CO2) ett fordon släpper ut. Denna förändring grundrar sig på en omfattande EU-reglering.
Den uppdaterade MAUTEN kommer att påverka transporter till, från och via Tyskland. Från och med den 1 juli 2024 kommer MAUT att gälla fordon mellan 3,5 ton och 7,5 ton, tidigare omfattades endast fordon över 7,5 ton. Andra länder, såsom Österrike, Tjeckien och Ungern granskar också sina avgifter för vägskatter. Vi kommer att återkomma med mer information om konsekvenserna för transporter så snart som möjligt.
För mer information om Maut, vänligen besök följande länkar:
https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/rund_um_die_maut/erweiterung_lkw_maut/p1745_co2.html
https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/lorry-toll-co2-2196348
Sjöfart omfattas av EU:s ETS från 2024
Från och med 1 januari 2024 utvidgar Europeiska unionen användningen av Emissionshandelssystemet ETS till att omfatta sjöfartsindustrin och färjeoperatörer för att nå nettoutsläppsnolläge senast år 2050. Denna åtgärd kommer medföra en tilläggskostnad för sjöfart, vilket i sin tur påverkar fraktkostnaderna. Den sjöfart som påverkas initialt är person- och fraktfartyg med en bruttovikt överstigande 5000 ton och som trafikerar rutter inom EU.
Mer information om hur NTEX kommer att hantera denna tilläggskostnad och dess effekter kommer att kommuniceras före den 1 december. Sjöfarten integreras successivt i ETS, där 40% av utsläppen omfattas från och med 2024. År 2025 ökar detta till 70%, och från och med 2026 kommer 100% av tsläppen att vara avgiftsbelagda.
Vad är ETS?
EU:s utsläppshandelssystem, ETS, infördes 2005 för att kostnadseffektivt minska utsläpp av växthusgaser från energiintensiv industri, kraftproducenter och flygbolag. Företag tilldelas eller köper utsläppsrätter enligt ett fastställt utsläppstak som successivt minskas. Motsvarande system kommer även att införas för vägtransporter. Tidpunkten för när detta ska ske är inte bestämt, men det troliga är att det implementeras någon gång 2027/2028.
För mer information om EU:s utsläppshandelssystem (ETS), besök gärna följande länkar:
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/climate-change/reform-eu-ets/
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/utslappshandel/aktuellt-om-utslappshandel/2023/beslut-om-forandringar-i-eu-ets/
Har du frågor eller funderingar kring detta eller andra transporter, är du välkommen att kontakta din ordinarie kontaktperson hos NTEX.
Ladda ner informationen här
Ladda ner

